نگاهی به طراحی معماری ایستگاه مترو دلف درهلند

ترجمه و تحلیل :‌امیر اصلان معصومی

 

طراحی  ایستگاههای مترو عموما بایستی از چند جنبه مورد بررسی قرار گرفته و سپس اجرا گردند، علاوه بر اجرای صحیح اصول اولیه ای  همچون تهویه، دسترسی مناسب گالری ها و  محلهای خروج اضطراری و غیره ، توجه به میزان مسافر سوار و پیاده شده در جهت سهولت سفر و نیازمندیهایی همچون اخذ بلیط و کنترل مسافران از این نظر را برآورده سازد.

بایستی ایستگاه بتواند به عنوان یک ساختمان ویژه در حوزه خدمات شهری نقش سازنده خود را ایفا کرده و از نظر عملکردی مطلوب باشد و همچنین طراحی بایستی عامه پسند بوده و مناسب فرهنگ آن منطقه باشد، همچنین برنامه ریزی فضاها باید به گونه ای باشد که فعالیت ها و گذر از فضاها کسل کننده نبوده و بتواند نقش خود را به عنوان یک مرکز خدمات حمل و نقل شهری بخوبی ایفا کند و همه این موارد در کنار توجه به مصرف بهینه انرژی در ساختمان و در کنار مدیریت مصرف انرژی در ساختمان مطرح گردد. در این مقاله به بررسی اجمالی ایسنگاه مترو دلف در هلند می پردازیم که در سال 2012 به بهره برداری خواهد رسید .

بررسی ایستگاه از نظر عملکردی

طراحی این ایستگاه که اخیر توسط معماری بنام مکانو انجام گرفته تلفیقی از توسعه شهری به همراه نگاهی به گذشته محل و درعین حال با نگاهی به آینده شهر دلف ذکر گردیده است .

خط مترو در این شهر دقیقا از وسط شهر گذشته و شهر را به دو ناحیه تبدیل می نماید . در طراحی  خط مترو سعی شده است که توزیع مناسبی از نظر خدمات شهری در دو سوی خط وجود داشته باشد . توزیع خدمات تفریحی همچون پارک و غیره، نکته حائز اهمیتی است که باعث خواهد شد در صورتی که در آتیه با رشدی مرتبط با ایجاد مترو مواجه شویم ، ایجاد خط مترو خود نقش نوعی مشوق را در جهت توزیع خدمات شهری ایجاد کند.

 

بررسی ایستگاه از نظر طراحی

طراحی داخلی ایستگاه یادآور گذشته غنی تاریخی نیست بلکه نشان دهنده نفوذ تکنولوژی در شهر را القا می کند . طاقها در سقف ایستگاه و استفاده از رنگهای آبی در زمینه و در نمای خارجی به صورت پوششی است که القا کننده آداب و رسوم معاصر مردم و برجسته کننده گذشته هنری شهر است که به صورتی متمایز در بین سایر ساختمانها ایجاد شده است.

مضاف بر این ، ایستگاه ، با یک رستوران ، اتاق کنفرانس و اتاقی برای شهردار تلفیق شده است.

بررسی ایستگاه از نظر برنامه ریزی فضاها

پوشش شیشه ای بیرونی ساختمان ، ایستگاه را فضایی دست یافتنی نموده و با بازتابی که نور به بیرون دارد ، احساس دخول به فضا را برای استفاده کننده آسانتر می کند.

برتری یا تفوق فضایی بین فضاهای خصوصی و عمومی ساختمان، با تاکیدی بر تقسیم عرضی فضا کاملا مشخص است. در کنار محوطه، فضاهایی برای نمایش اطلاعات حمل و نقل عمومی و فعالیت های مرتبط با آن و همچنین اخبار شهری دیده شده است .

بررسی ایستگاه از نظر مصرف انرژی

ساختمان ایستگاه به گونه ای طراحی شده است که حداقل تلفات انرژی در آن لحاظ گردد و مصرف کمتری از استاندارد معمول مصرف  انرژی را داشته که حدود  35 درصد کمتر از استاندارد برآورد شده است.





تاريخ : دوشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٢ | ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : www.amiraslanmasoomi.ir | نظرات ()

قرارگیری یک پارکینگ حداقل دهانه 2.5 متر

قرارگیری دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 4.5 متر

قرارگیری سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 7 متر


طول مورد نیاز جهت پارکینگ 5 متر
حداقل فضای یک پارکینگ 2.5*5 متر
شعاع گردش یا طول مورد نظر جهت مانور 5 متر
حداقل عرض در ورودی پارکینگ 3 متر


عرض رمپ یکطرفه 3 متر و دوطرفه 6 متر
عرض رمپ قوسی یکطرفه 3.65 متر و دوطرفه 7 متر


شعاع داخلی مسیر گردش در کلیه پارکینگ ها 4.57 متر است.
شیب رمپ پارکینگ 15 درصد


هر واحد بالای 100 متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد.


واحد مسکونی کوچکتر از 150 متر یک پارکینگ -150 تا 200 متر 1.5 پارکینگ - بیش از 200 متر دو پارکینگ
همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است.

حداکثر ارتفاع مفید واحد مسکونی 2.90 متر
حداکثر ارتفاع پارکینگ 2.20 متر
حداکثر ارتفاع مفید پیلوت 2.40 متر


حداکثر ارتفاع زیرزمین 2.20 متر
حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری 4.50 متر
حداقل ارتفاع مفید ورودی پارکینگ 1.80 متر
ارتفاع مفید خرپشته 2.20 متر


ارتفاع نورگیری در زیرزمین حداکثر 90 سانتی متر

حداقل سطح پنجره نباید از یک پنجم سطح فضا کمتر باشد.
حداقل عرض حیات خلوت اگر سرتاسری باشد 2 متر و اگر سرتاسری نباشد 3 متر

احداث پیش آمدگی یا بالکن  در گذر 12 تا 20 متر 80 سانتی متر و در گذر بالای 20 متر 120 سانتی متر مجاز است.ارتفای این پیش آمدگی از زیر آن تا روی خیابان 3.50 متر

حداقل عرض آشپزخانه و اتاق خواب 2.50 متر - نشیمن 3.00 متر - پاگرد 1.20 متر

نورگیری آشپزخانه و پذیرایی  از یک پنجره به شرطی مجاز می باشد که طول نورگیری کمتر از 8 متر باشد.
ابعاد نورگیر برای اتاق خواب و پذیرایی 3*4 متر و برای آشپزخانه 2*3 متر می باشد.

ابعاد مفید آسانسور 2*1.60 متر
حداقل ارتفاع چاله آسانسور 1.50 متر





تاريخ : جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٢ | ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ | نویسنده : www.amiraslanmasoomi.ir | نظرات ()

مکان می‌تواند به عنوان شناسه سازماندهی فضایی درک شود و فرم ساخته شده، و معنای آن با زبان معماری که شامل نیازها، نوع جهان بینی یا سنت است نشان داده ‌شود: مسئله معماری تنها  چگونه و چه نیست، بلکه مسئله کی و کجا نیز هست.

 

بنابراین، مسئله نهایی ما این است که معماری در خلق مکان‌های رضایت‌بخش برای شیوهای جدید و به روز زندگی باید به سرچشمه‌هایی رجوع کند که در زبان‌های متفاوت فرم مشترک‌اند، معماری پیش از آنکه چیزی را نمایش دهد شیوه‌های متفاوت هستی بین زمین و آسمان را مجسم می‌کند. البته تمام چیزها با زمین و آسمان رابطه دارند، و این رابطه بخشی از جهان آنهاست، در معماری این جنبه اهمیت اساسی می‌یابد.به بیان دیگر، آثار معماری، نوع جهان بینی وآنچه را که ما «مکانمندی» جهان می‌نامیم نشان می‌دهند. این نکته مسلماً خصیصه اصلی هر اثر معماری است که فضایی عرضه کند که امکان می‌دهد زندگی «اتفاق بیافتد». اما این فضا باید با فرم‌های ساخته شده در کار مشخص باشد تا بتوان گفت مکان است، یعنی زندگی می‌تواند در آن «رخ دهد». زمانی که چیزی اتفاق می‌افتد، در واقع می‌گوییم که زندگی توانسته است رخ دهد.ولی این رخ داد چگونه رخ می دهد ؟

 

همانگونه که گفته شد به مرور زمان شیوه های جدید زندگی،تعبیرها وتفسیرها، عملکردهای مشخص ساختمانی ونیازهای جدید بشری و بسیاری دیگر، مانند آنهایی که به مبانی نظری و اعتقادی و نوع نگرش به جهان مربوط می‌شدند آشکار می گشتند.«چیزهای» جدید مسلماً برای خودشان چیزهای جالبی‌اند، اما تغیرات کلی در روابط میان انسان و محیط ‌زیست  و ماورا الطبیعه ای که در پی این امر شکل می‌گیرد، مهم‌ترند. بنابراین ما در خصوص پویایی،ارتباط و همزمانی صحبت می‌کنیم. تمام این واژگان به ساختارهایی وابسته به فضا و زمان اشاره دارند و به نظر می‌رسد که تازگی جهان اساساً باید در شرایط این چنینی درک شود. یعنی به طور ضمنی می‌گوییم که خیلی بی‌معنی است که درباره زندگی از یک سو و مکان از سوی دیگر صحبت کنیم. مکان جزء مکمل حیات بشری است، و این فرصت مناسبی برای معماری است تا مکان‌هایی عرضه کند که مناسب زندگی انسان باشد. معماری باید در جهان آزاد صورت پذیرد جهان آزاد بدان معنا نیست که تمام مکان‌های خاص لزوماً هویت‌شان را از دست بدهند و جملگی شبیه به هم شوند.

 

جهان آزاد، جهان ارتباطات و تغییرات است، و مستلزم نوعی گونه‌گونی ‌است. به بیان دیگر، زندگی ضرورتاً با خصوصیات محلی رابطه دارد، و تجسم هر نوع جهان باید تجلی این خصوصیات را با نیاز و تکنولوژی روزدر بر گیردو اینکه معماری می‌تواند ریشه در محل داشته باشد و با زمان به جلو گام بردارد یعنی می توان بر فراگیر و به روز بودن آن و جنبه‌ های محلی موقعیت تأکید داشت،در واقع می توان رشد سنت جدید را در معماری از ابتدای تاریخ تاکنون مشاهده کرد،معماری همگام با زمان. معماری را باید با مناسبات خود معماری درک کرد. البته این بدین معنی نیست که معماری را رشته‌ای «مجزا و خود مختار» برشمریم.

 

معماری به مثابه نوعی هنر، به زندگی تعلق دارد. معماری همیشه و در همه حال همگام با زمان با توجه به نیازها و نوع جهان بینی که نسبت به زمان تعریف می شوند و هیچ یک بر دیگری مقدم نیست و در تعارض با یکدیگر نیز نمی باشند به پیش رفته است هدف آن نیز عبارت است از فراهم آوردن مکان‌هایی که زندگی بتواند در آن به راحتی و با آسایش «به وقوع پیوندد». مکان، مجموعه‌ای از منابع یا احیاناً ظرفی خنثی وبی‌طرف نیست؛ بلکه درواقع محیطی است عینی و ملموس که نوعی نظم و منش و ویژگی را برای برآوردن نیازها در خود دارد.

 

در نهایت می توان گفت معماری در هر زمان با نگرشی از جهان نو و نیاز انسان برای جهت‌گیری و تعیین هویت در آن، آغاز گردیده و ادامه دارد. معماری به طور کلی این نیاز را از طریق سازماندهی فضایی و بیان صوری، برآورده می‌سازد. اهمیت بنیادین این مفاهیم، مدت‌ها پیش تشخیص داده شد لیکن تا امروز متاسفانه هیچ‌گاه بحث شایسته و درخوری در مورد آن صورت نپذیرفته است.

 

 





تاريخ : یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٢ | ٩:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : www.amiraslanmasoomi.ir | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.