مقوله ادراک هنر و خصوصا هنر معماری بسیار حائز اهمیت است.

مترجم توانای آثار معماری آقای مهرداد قیومی بید هندی در مقدمه کتاب پویه شناسی صور معماری می نویسد :

آرنهایم معتقد است صورت در معماری مجموعه ای راکد و ایستا از شکلهای ساکن نیست بلکه صور و شکلها از لحاظ بصری برهم نیرو وارد می کنند و ذهن آدمی برایند این نیروها را ادراک می کند .

 


برای بررسی و نقد آثار معماری باید به این نیروهای بصری که دست کم به اندازه نیروهای واقعی و فیزیکی مهمند توجه کرد ( زیرا اگر نیرویی واقعی به زبان ادراک بصری در نیاید ، درک نمی شود و در نتیجه از لحاظ ادراکی وجود ندارد ) . پس ، ادراک معماری حاصل تعامل نیروهای ادراکی است ، و مطالعه این نیروها یعنی مطالعه ی دینامیسم ادراک یا پویه شناسی ادراک بصری .

 


به همین دلیل ایشان نام کتاب را پویه شناسی نام نهاده اند . از هر چه بگذریم آنچه تحت عنوان نیروهای بصری گفته شده است به عقیده اینجانب که دارای تحصیلاتی در حوزه برق و الکترونیک هستم متصورم همان فرکانسهایی است که از اجسام صادر می شود و در صورتی که ما با آنها همخوانی داشته باشیم و به قولی Match باشیم آنها را دریافت نموده و تحت تاثیر آن قرار می گیریم پس به واقع نیرویی است واقعی که نیروی بصری نام دارد و بسته به طبیعت فرد عمق نفوذ پذیری در افراد مختلف متفاوت خواهد بود .

 


مایلم این مسئله به بحث گذاشته شود ولی در امور معماری متاسفانه در این مباحث تنها به ترجمه کتابهای نوشته شده اکتفا می کنیم .


آنچه گفته شده و سپس نقد و تحلیل شد از کتاب :
پویه شناسی صور معماری اثر رودلف آرنهایم ترجمه مهرداد قیومی بید هندی

 

The Dynamics Of Architectural Form  - Arnheim Rudolf

 





تاريخ : چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢ | ۱٠:٠٦ ‎ب.ظ | نویسنده : www.amiraslanmasoomi.ir | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.